Kultur & Nöje.

2017-08-11 18:00
  • Matprofilen Mattias Kristiansson blev vegan för fem år sedan. Han har bland annat gett ut boken ”Välkommen till Vegoriket”. Till höger: Vegetarisk lasagne, innehållande bland annat svamp, pumpa och spenat.  Bild: Janerik Henriksson/TT
    Matprofilen Mattias Kristiansson blev vegan för fem år sedan. Han har bland annat gett ut boken ”Välkommen till Vegoriket”. Till höger: Vegetarisk lasagne, innehållande bland annat svamp, pumpa och spenat.
  • En vegetarisk chili med bönor.  Bild: Fredrik Sandberg / TT
    En vegetarisk chili med bönor.
  • Matprofilen Mattias Kristiansson blev vegan för fem år sedan. Han har bland annat gett ut boken ”Välkommen till Vegoriket”.  Bild: Linus Hallgren
    Matprofilen Mattias Kristiansson blev vegan för fem år sedan. Han har bland annat gett ut boken ”Välkommen till Vegoriket”.

Vegetarisk mat ökar allra mest - bland köttätare

Vegetarisk färdigmat säljs som aldrig förr, stjärnkockar öppnar vegrestauranger och grönsaksätandet har fördubblats. Men det är inte vegetarianerna som står för den största förändringen – utan köttätarna. Jenny Damberg ringar in en motsägelsefull trend.

Den gröna vågen är stark. Men att äta vegetariskt är inte lika mycket en fråga om antingen eller, som det tidigare har varit.
I en undersökning från 2015, genomförd av Sifo på uppdrag av livsmedelskoncernen Axfood, svarade 6 procent att de var vegetarianer.

Men hela 36 procent svarade att de ändå ofta äter vegetariskt. En stor grupp, särskilt kvinnor, var också inställda på att äta mindre kött framöver. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Våra mätningar visar att det är de vegetariska alternativen som växer snabbast inom dagligvaruhandeln, både inom kategorierna färsk och fryst mat, säger Åsa Britt Hermansson, vd för marknadsanalysföretaget Nielsen i Sverige. De produkter som tappar mest i försäljning just nu är kassler och leverpastej.

Förutom livsmedelsbutikernas försäljning är utvecklingen tydlig inom kokboksutgivningen, där titlar inom vegetarisk matlagning har varit en stark kategori de gångna tre åren.

”Köttätare börjar gilla veg”

Vegetariska och veganska restauranger har dykt upp på alla nivåer, från foodtrucks till Sveriges meste stjärnkock Mathias Dahlgrens nya grönsakscentrerade Rutabaga, som öppnade våren 2017.

Förra året lanserade hamburgerkedjan Max ett utökat vegetariskt sortiment. På 18 månader tredubblade företaget sin försäljning av måltider som inte innehöll rött kött. Nu är målet att varannan måltid ska vara fri från rött kött 2022.

En nyckel tycks vara att det är lätt att välja bort köttet. Matprofilen Mattias Kristiansson gjorde sig först ett namn inom bakning, men 2012 blev han, av miljömässiga och etiska skäl, vegan.

Sedan dess har han hunnit starta tidningen Vego, Vegopodden och gett ut uppskattade kokböcker som ”Välkommen till Vegoriket”. Intresset för den mat han lyfter fram blir bara större, säger han.

– Det är kul med alla nya vegetarianer och veganer, men den stora grejen är att så många köttätare faktiskt börjar intressera sig för vegokäk, lagar det och uppskattar det. Det är inte konstigt längre och folk har börjat inse hur förbaskat gott det kan vara. Det har verkligen blivit lättare att käka vego med jättemånga nya produkter på marknaden och restauranger som utvecklar sina menyer åt det grönare hållet.

Är peak meat här?

Samtidigt som den vegetariska vägen har blivit bredare ligger köttkonsumtionen på historiskt höga nivåer. Sedan 1990 har konsumtionen av kött ökat med 45 procent. Men de allra sista åren har köttkurvan delvis vänt neråt. 

– Konsumtionen av gris och nötkött har gått neråt de senaste åren, från att dessförinnan ha varit relativt stabil de senaste tio åren. Däremot ökar konsumtionen av kyckling. Om trenderna fortsätter har vi nått toppen för det röda köttet, gris och nöt, medan vi ökar vår konsumtion av kyckling, säger Ann-Marie Karlsson, chef för statistiken­heten vid Jordbruksverket. 

Dubblat grönsaksintag

Men det är inte bara kött vi äter mer av. Även grönsaker som inte är potatis har ökat stort. 1980 åt vi drygt 40 kilo grönsaker per person och år, på 2010-talet är siffran 80 kilo per person och år.

Under samma period har vår konsumtion av frukt gått från 83 till 111 kilo per person och år. Det vi äter mindre av är mjöl, gryn, potatis, mjölk, matfett och socker.

Mattias Kristiansson säger att han är ”helt säker på att den stora boomen” för vegetarisk kost ännu väntar. 

– Jag tror man måste få folk att förstå hur allt hänger ihop och att vi inte kan fortsätta äta som vi gör. Men för att omställningen ska ske så måste det också finnas riktigt goda och prisvärda alternativ. Man måste underlätta vegolivet med bra och smidiga produkter. 

Läs vidare på nästa sida: Den nya deltidsvegetarianen

Veganismens tidslinje

1903:
Svenska Vegetariska Föreningen bildas.

1970-tal:
Vegetarisk kost blir vanligare i och med gröna vågen och den urbana vänsterrörelsen.

1994:
Krögaren Erik Videgård försöker starta en vegetarisk lyxrestaurang i Stockholm, men hindras av sina investerare. De animaliska inslagen på Coq Blanc tonas dock ner.

1995:
Veganism blir en grej i Sverige, i synnerhet i Umeå. 1997 kartlägger polisen i Kalmar ”militanta veganer” i länets skolor.

1998:
Den vegetariska snabbmatskedjan Meaning Green lanseras, men satsningen floppar och får lägga ner bara ett par år senare.

1999:
Quorn, som tillverkas av svampprotein och binds med äggvita, börjar säljas i Sverige av Coop. Quorn säljs främst som färdiga frysprodukter, nuggets, schnitzlar och liknande.

2005:
Begreppet ”Stockholms-
vegetarian”, som innebär att man äter fisk och fågel men inte rött kött, förekommer första gången i pressarkivet Retriever. Frekvensen för ”Stockholms-
vegetarian” har sedan ökat år för år.

2015:
Den svensktillverkade sojaprotein-
produkten Oumph! Lanseras. Oumph! har en fiberaktig struktur och säljs främst fryst.

2015:
Sveriges första tv-program om vegetarisk matlagning, Vegorätt, sänds i SVT. Kokboksklassikern Vår kokbok, ursprungligen publicerad 1951, ges ut i vegansk version.

2017:
Reklamombuds-
mannens opinionsnämnd fäller Felix, Lidl och Max för fusk. De kallade vissa produkter för ”vegetariska” – ett ord som enligt Livsmedelsverket bara ska användas för helt växtbaserade produkter.