Mötet.

2017-10-11 11:45
Bild: Hamid Ershab Sarabi

”Det gick ganska bra när vi satt i regeringen senast”

Centerpartiet beskriver sig som Alliansens gröna röst. Samtidigt vill partiet skära ner miljöanslagen med 11,3 miljarder kronor över tre år. ETC har träffat Rickard Nordin (C), talesperson i klimatfrågor.

”I klimatdebatten fokuseras det för mycket på det som är som är dåligt och för lite på möjligheterna”, säger han.

Under många år låg Miljöpartiet ohotat i topp i miljöpolitiska opinionsmätningar. Men i takt med att partiet tvingats ge vika i flera av sina hjärtefrågor – däribland försäljningen av Vattenfalls kolgruvor – har Centerpartiet knappat in i jakten på den gröna ledartröjan.

När Dagens ETC träffar Rickard Nordin i riksdagshuset är han snabb med att framhålla MP:s nederlag som bevis för att partiet inte lyckats leverera en politik som håller.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Det har väl visats i ett antal frågor att det inte var så enkelt som de trodde när de satt i opposition. För mig handlar det inte så mycket om att hela tiden säga ”för lite och för sent” – som är klassisk oppositionspolitik – utan att hitta olika lösningar som faktiskt funkar. Tittar man till exempel på utsläppsstatistiken under Alliansen så ökade vi BNP men sänkte också utsläppen, och det levererar ju inte den här regeringen.

Flygets kraftigt ökade utsläpp är en anledning till att utsläppsminskningen avstannat de senaste åren. Centerpartiet har motsatt sig en flygskatt så pass att ni hotat med att fälla ministrar. Hur rimmar det med er gröna profil?

– För det första vill jag säga att vi inte alls är emot att flyget ska bära sina miljökostnader. Det är därför vi har ett annat förslag om kvotplikt, som innebär att alla flygningar från svenska flygplatser ska göras med en viss andel biobränsle i tanken. Den utredning som har gjorts visar att utsläppsminskningen är ganska osäker, alltså att spannet är väldigt stort – från 70 000 upp till 180 000 ton koldioxid per år. Med vårt förslag skulle det räcka med ganska lite biobränsle i tanken, ungefär fem procent, för att komma upp i samma klimatnytta.

Varför inte både flygskatt och kvotplikt?

– Det är klart – allting går att göra … men poängen med kvotplikten är att det driver en omställning. Biobränslen är dyrare, och då blir det en motivation för bolagen att skaffa effektivare flygplan och se till att det blir mer produktion av biobränslen.

Med tanke på hur liten biobränsleproduktionen är idag skulle det ju ta väldigt lång tid att få till den mängd som behövs för att ersätta det fossila...

– Ja, det är ett långsiktigt arbete. Men globalt sett skulle det spela ganska liten roll om vi nollade våra utsläpp i Sverige. Det viktiga för oss är ju att visa på hur man gör en omställning som andra länder vill kopiera.

Enligt KTH-forskare är klimatnyttan av att byta ut flygbränsle till biobränsle liten. Inräknat höghöjdseffekter lyckas vi bara hålla utsläppen på samma nivå som nu förutsatt att resandet ökar i nuvarande takt. Hur ser du på det?

– Men då måste man ta i beräkningen att biodrivmedel också påverkar prissättningen på så vis att det blir dyrare – det får alltså en priseffekt. Det går inte att bara att dra ut reseökningen sådär.

Så om ett av målen är att göra flygandet dyrare är det ju inte helt olikt regeringens förslag. Hur rimligt var hotet om ministerfällning?

– Det var den överenskommelse vi gjorde inom Alliansen och därför står jag bakom den.  Det vi framförallt ser är att flygskatten är en skatt som bara drar in pengar till staten utan att ge den omställning vi vill se.

I den skuggbudget ni nyligen lagt fram vill ni minska miljöanslagen med 11,3 miljarder kronor över tre år. Hur ska ni kunna föra en radikal miljöpolitik utan att investera?

– Det är klart att man kan räkna utgifter mot utgifter, men då ska man också räkna intäkter mot intäkter. Det är inte alltid den som satsar mest pengar som har bäst miljöpolitik. Vi höjer miljöskatterna med nästan sex miljarder mer än regeringen första året. Vi jobbar med grön skatteväxling och höjer på sådant som skitar ner – som kemikalier och fossilgas – och tar även bort subventioner inom gruvnäringen till exempel.

Samtidigt vill ni regera med M som bland annat vill sänka bensinskatten. Kommer ni att få med er de övriga allianspartierna på er politik?

– Det återstår att se, men det gick ganska bra när vi satt i alliansregering senast. Då levererade vi väldigt tydliga miljöresultat på många områden, inte minst när det gäller klimatutsläppen.

Ni sålde också 1,3 miljoner utsläppsrätter under Lena Eks (C) tid som miljöminister.

– Ja och det var ett misstag. Det är en av de saker vi sagt att det hade vi gjort annorlunda om vi suttit i regering idag.

Moderaterna vill även införa trängselskatt på järnväg samt slopa planerna på höghastighetståg. Hur ser ni på det?

– Vi vill ju ha höghastighetståget, och vi vill att det ska kunna lånefinansieras. Förra gången vi satt i regering lyckades vi i Alliansen enas om höghastighetstågen, så jag är hoppfull.
Vad M sedan lägger för förslag när det gäller trängselskatt, det får stå för dem. Jag tycker inte att det är en bra idé. Vi behöver bygga ut järnvägen och satsar därför fyra miljarder kronor mer än regeringen på detta.

Kina har signalerat ett kommande förbud mot bensin- och dieselbilar. Är det något för Sverige att ta efter?

– Vi ska ha tuffa regler mot dålig luft i städer, men inte genom att förbjuda diesel- eller bensinmotorn per se för då har man också förbjudit teknikutveckling. Då är det bättre att förbjuda utsläppen, och det kan man lösa genom att mäta utsläppsvärden. Är det bara elbilen och vätgasbilen som klarar att hålla sig inom gränsvärdena, ja men ”fine”, då. Men om dieselbilen kan uppfinna något smart sätt att rena på är ju det bra.

Volvo har ju nyligen avslöjats med att fuska i sådana utsläppstester …

– Ja det är ju helt oacceptabelt och därför måste man ha stenhårda tester.

Bensin och diesel är fossila energikällor som skapar miljöskadliga utsläpp både vid produktion och förbränning. Varför ska vi tillåta denna förstörelse?

– Att styra bort från det fossila är ju självklart. Reduktionsplikten är ett sådant sätt att göra det på, så det blir ju ett långsiktigt förbud.

Du är alltså för ett förbud men vill inte sätta ett slutdatum?

– Ja, jag tycker det är dumt att sätta ett slutdatum. Jag fokuserar hellre på det som är bra – att driva in biodrivmedel. Jag tror att det är mycket smartare psykologiskt. Den stora klimatdiskussionen har fokuserat så himla mycket på att isar smälter och allt annat som är dåligt istället för att prata om alla möjligheter som finns. Det tror jag gör att det är svårare att få människor att ändra beteenden. Att bara snacka förbud skickar fel signaler.

Rickard Nordin om …

... regeringens budgetsatsningar inom miljö- och klimatområdet: ”Det är bra att man underlättar för solpaneler och satsar på hav- och vattenfrågor, även om vi lägger mer pengar på det än regeringen. Det är också bra att regeringen vill införa ett bonus malus-system samt går vidare med reduktionsplikt för transportsektorn. Men vi saknar en långsiktighet så att transportföretagen vet vad som händer efter 2020.

När det gäller Klimatklivet, som vi vill ta bort, har det fått kritik från bland annat Konjunkturinstitutet för att gå till saker som skulle ha fått pengar ändå.”

... varför C vill minska stödet till skogsskydd och öka avverkningstakten: ”Jag vill att man bevarar där det finns naturvärden som behöver bevaras. Men större delen av den svenska skogen är brukarskog.

Om vi ska ställa om till en bioekonomi där vi gör plast av bioråvara etcetera behöver vi använda skogen. Det ska självklart göras med en bra naturhänsyn – men det går inte att göra hela Sverige till ett naturreservat.”

… om hur hans köttkonsumtion och resvanor ser ut. ”Jag äter svenskt kött och har en vegetarisk dag i veckan. Jag delar bil med mitt ex, en Toyota Prius. Flyget tar jag cirka fyra gånger per år, en gång privat och tre gånger i jobbet. När jag flyger klimatkompenserar jag dubbelt, för att jag tycker det är rimligt.”

Rickard Nordin

Född: 1983 utanför Eksjö i Småland

Gör: Riksdagsledamot Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor

Bakgrund: Tjänstgjort som riksdagledamot sedan 2011. Var 2014–2016 distriktsordförande för Centerpartiet i Göteborg. Har en kandidatexamen i statsvetenskap från Göteborgs universitet. Har tidigare arbetat som städare, receptionist, projektledare, lärarvikarie, politisk sekreterare och biträdande förbundsordförande.